Što kada dijete odbije aktivnost - kako reagirati i kako spriječiti

Malena i ja radimo zajedno na jako puno aktivnosti različitih tipova i tema. Ono što sam naučila kroz sve ove godine je da nije svaka aktivnost  u bilo kojem trenutku za nas. Malena neke aktivnosti uopće nije voljela kad je bila mlađa, a sada ih se ne može zasititi. Dok su joj neki tipovi rada odlično prije odgovarali, sada ih vrlo brzo odbije. Aktivnost se može odbiti istog trena kada se predstavi ili se može vrlo brzo odustati od nje. Sve je to normalno, svako dijete ima svoj tempo i tip rada koji preferira te situacije odbijanja aktivnosti ili određenog tipa rada nikako nisu niti bi trebale biti razlog za odustajanje. Bez obzira na to, kroz godine čitanja I rada s malenom prikupila sam par trikova i savjeta koji nama odlično funkcioniraju I odlučila ih podijeliti s vama. 

Prije nego krenem želim samo napomenuti da sam prije nekoliko dana ovaj razgovor vodila i sa Petrom P. s profila i bloga "organizirajte se". Spominjem ovaj razgovor jer mi je Petra napomenula nešto po meni ključno, što bih ja sigurno zaboravila istaknuti u ovom tekstu da nije bilo nje. Radi se o tome da dijete neki put ne odbije ili odustane od aktivnosti nego jednostavno nađe brži i jednostavniji način da odradi aktivnost. To se ne treba shvatiti kao nešto na što se treba reagirati, već je to vrlo pohvalno i pokazuje snalažljivost djeteta. Tu mogu predložiti samo da se dijete pohvali i maksimalno ohrabri za takav način razmišljanja. No krenimo sada na konkretne savjete koji mogu pomoći kada se aktivnost zaista odbije i kako to pokušati spriječiti, odnosno, kako predstaviti aktivnost da bi bila što manja vjerojatnost odbijanja :D  

1. Predlažem da se krene s manjim količinama. Npr, mi smo uparivanja krenule samo s dva para pa kako se gradilo samopouzdanje kod malene taj broj je došao na što više to bolje. Dijete se mora jako dobro koncentrirati kod nove aktivnosti, novi koncept je napor sam po sebi.  

2. Kada se predstavlja nova aktivnost najprije je potrebno pustiti dijete da pokuša riješiti zadatak bez ikakvih uputa ( nikad ne znamo kakva će divota izaći iz te otvorenosti), a onda zajedno korak po korak probati pomalo napraviti jedan dio ili sve. U pravilu će dijete kada shvati i krene samo raditi reći da prestanete i nastaviti samo. Također, ovo se može dogoditi drugi ili treći put kod rada na toj aktivnosti. Primjerice, kada smo krenule s uparivanjem ja sam joj najprije dala da proba sama i tu je gledala u sličice i probala shvatiti kako to funkcionira. Nakon toga smo zajedno jednu po jednu sličicu pokušale upariti (naći istu). Kada je malena shvatila kako i počela sama nalaziti rekla mi je da se maknem i da će ona sama do kraja. 

3. Ako se radi o aktivnosti kojoj je fokus na logičkim sposobnostima nemojte prekidati dijete iz bilo kakvih razloga! Ovo je zaista ključno. Ako dijete nešto radi krivo - nema veze. Na kraju se takve aktivnosti provjeravaju skupa. Ako dijete pita za vaše odobrenje prilikom rada najbolje je reći da ne znate ili  samo 'ok', nešto neutralno. U slučaju da se radi o naprednijoj aktivnosti gdje dijete to želi raditi s vama možete pitati je li u redu ono što radi za svaku stavku i ne dati odgovor, time će ono razmišljati o tome dok radi i imati tu sigurnost da ste tu. Kada dijete završi aktivnost ono može uz vašu pomoć samo provjeriti je li to točno, jednu po jednu stavku. 

4. Što se tiče provjeravanja, kod uparivanja bi mi stavile sličice jednu do druge, a ja bih pitala malenu jesu li zaista iste. Ona bi promatrala i odlučila, neki put bi shvatila da je neke krivo uparila, a neki put nebi. Ja tu ne bih reagirala! Ako ne shvati ja bih samo rekla 'Dobro' i nastavile bi dalje. Kada bi sve provjerile ja bih rekla: 'Bravoo' i to bi bilo to. Nije bitno ako nije sve sama dobro provjerila, to je vještina na kojoj se radi, dijete će se s vremenom znati skroz samo korigirati ako mu se da vremena. 

5. Ako se radi o skroz novoj aktivnosti gdje se radi na nekoj temi moguće da će biti potrebno nekoliko puta da dijete zaista može raditi na vještini aktivnosti i onda kad taj tip aktivnosti skroz shvati moći će se usredotočiti na temu. Primjerice, ako se radi na uparivanju vjerojatno će prvih par puta biti manje sličica za upariti, a primarno će biti da dijete shvati koncept uparivanja. Tek kada time u potpunosti ovlada moći će uparivanjem učiti recimo engleske nazive životinja ili bilo koju temu.

6. Svaku novu vrstu aktivnosti prvi put predstaviti kada je dijete tek jelo i u mirnoj je fazi. Ta je faza drugačija za svako dijete. Kad je riječ o logičkim aktivnostima ja se trudim da to bude ujutro kad se malena tek razbuđuje, mirna je i svježeg uma, tu se u pravilu najviše može dobiti, pogotovo ako je to rutina. Ali ako se radi o finim motoričkim vještinama ili jednostavnim mirnim aktivnostima, tu nama najviše odgovara večer prije nego krenemo čitati. Tu je malena mirnija i može se usredotočiti, ali nije spremna za logičke zahtjevnije aktivnosti. Opet ponavljam, to je specifično za svako dijete, važno je shvatiti kada je u fazi za neki rad i to iskoristiti.  

7. Ako je moguće, shvatiti zašto je dijete tako reagiralo i probati to verbalizirati. Na primjer, ako odbije aktivnost vrlo brzo može se reći nešto poput: "Vidim da si umoran/na ili zaigran/na ili nešto treće pa sada nije vrijeme za ovu aktivnost, ali možemo ju zajedno spremiti pa probati neki drugi put."

8. Ako je moguće probati sam/a napraviti aktivnost. Tu se može reći nešto u smislu: "Ti se ne trebaš igrati ovime, ali mama bi se sada htjela malo igrati time". Dijete će se tu, ne uvijek, ali jako često pridružiti kroz minutu do dvije. Također, jako je dobro općenito krenuti predlagati aktivnost tako da se mi krenemo 'igrati' time, a onda se dijete samo pridruži. Od svih metoda djeca najviše uče i rade imitacijom. Tako sam ja s malenom krenula ocrtavati noge pauka, ocrtavala sam ih bez da sam išta rekla, a onda je i ona sama krenula što je ujedno bilo njezino prvo praćenje linije.

9. Na kraju, najvažnije, ne treba odustati! Toliko me često roditelji pitaju za neku aktivnost, probaju ju s djetetom, ono to odbije i odmah odustanu od nje. Imajte ideju na umu, tko zna kada će opet spontano doći u igri, možda ju i dijete samo opet predloži ili zatraži :))

Evo, to su neki trikovi i savjeti koji nama odlično služe, a nadamo se da će i vama.