Koje su igračke djeci ‘potrebne’?

U prošlom smo tekstu pričali o tome kako djeci zaista nije potrebno mnogo igračaka za zdravu igru te koji su razlozi tome. Danas ćemo se pozabaviti pitanjem što je uopće potrebno za igru, odnosno koje su to igračke u koje vrijedi uložiti vrijeme i novac? Ako ste jedna od osoba kojoj je dio kuće preuzet mnoštvom igračaka ili vas jednostavno zanima u kojem smjeru onda je ovo za vas.

Da bi se svrha ovog teksta u potpunosti shvatila prelažemo da prije ovoga pročitate tekst o tome koliko je igračaka djeci zaista potrebno. U slučaju da ga još niste pročitali link je ispod :)

U nastavku je opisan pristup i dan popis koji predlaže Avital Schreiber Levy, 'mindful' trenerica roditelja. Schreiber Levy već se godinama bavi stvaranjem sadržaja o razvoju i odgoju djece te je osnivačica youtube kanala 'The Parenting Junke' te istoimenenog podcasta. Njezin je popis igračaka vrlo konkretan i razuman te vam ga prenosim u nastavku. Ako vas zanima detaljnije o njezinom radu te ovom popisu ispod su linkovi koji će vas odvesti do njezinog youtube kanala, podcasta te webstranice.

Youtube kanal

Web stranica

Podcast

Schreiber Levy navodi kako danas živimo u vrlo izazovnom vremenu gdje su djeca bombandirana porukama o igračkama koje onda žele, a obiteljima su prezentirane mnoge igračke koje su predstavljene kao edukativne. Ističe kako je istina da mnogo igračaka remeti fokus djece te da nije istina da će se djeca više igrati ako imaju više igračaka. Baš suprotno! Većina reklama obećava više nego što ijedna igračka može pružiti, a dobar dio igračaka je čak i štetan za sposobnost samostalne i neovisne igre. Više o tome u našem prethodnom tekstu.


Autorica nadalje objašnjava da je igra posao djeteta. Djeca njome razvijaju ključne vještine poput socijalnih sposobnosti , rješavanja problema te povezivanja. Ona daje primjer da ako se od djece očekuje da se igraju s previše igračaka to je isto kao da mi dođemo na radni stol gdje je 7 laptopa, 3 Ipada, 5 mobitela, 2 skenera, kompjuter i još puno malenih ekrana. 


Objašnjava kako je to previše izbora i kako može doći do paralize odabira jer u tom trenutku moramo odabrati s čim ćemo raditi. Može doći i do toga da želimo malo raditi sa svime. A u biti nije poanta u svemu tome što je oko nas, već u samom poslu koji moramo obaviti! Isto je s djecom. Nije poanta u tome da se igraju sa što više toga već da se igraju što dulje sa što više imaginacije i fokusa, a put k tome je manje materijala. Isto kao što bi se odrasla osoba jednostavnije usredotočila na rad da je pred njom samo jedan ekran i na tom ekranu samo jedan dokument otvoren.


Pa koji su to onda materijali koji služi djeci? Autorica navodi  kategorije igračaka koje su kvalitetne za rad i u koje vrijedi uložiti ako to želite. Ipak, sve one nisu potrebne. Autorica naglašava da djeca imaju svoju imaginaciju, stvari iz prirode poput kamenja i grana, svakodnevne predmete... Navodi da se djetetu može dati običan ručnik i da će se ono znati igrati samo s tim. Ovo u nastavku su igračke, ili kako ih ona naziva dodaci po želji. Sve ispod navedeno je za djevojčice i za dječake!


10 ključnih igračaka:

  1. kocke za igru, bilo kakve - odlične za imaginaciju, otvorena igra

  2. što jednostavnija lutka - pomaže u regulaciji emocija, bez svih dodataka na licu, dobra i bez dijelova lica da je sve prepušteno imaginaciji djeteta

  3. figurice (životinjice,osobe..) - s njima mogu glumiti što god žele

  4. lopta - odličan materijal za motoričke sposobnosti i otvorenu igru, sa čak samo jednom loptom imaginaciji nema kraja, ona može biti beba, stolica, drvo..

  5. materijali za likovni - što jednostavniji za likovnu ekspresiju, nije potrebno da dobro izgledaju ili da budu u kompletu, samo papir i neke boje su dovoljne, ali može biti i više od toga

  6. tkanine - još jedan materijal bez granica, mogu biti šator, šal, deka, plašt, zastava.., umjesto puno kostima samo nekoliko tkanina dati će priliku za imaginaciju i mogućnost djeci da budu apsolutno sve što požele

  7. prostirač (npr. za jogu) - daje mogućnost da se igra na određenom mjestu i da to bude baza za skakanje, spavanje, izgradnju...

  8. prijevozna sredstva - bilo koja vrsta, dodatak bilo kojoj otvorenoj igri

  9. knjige - nije potrebna velika kolekcija, predlaže se posjet knjižnici, ali nekoliko knjiga koje dijete zaista voli i kojima se možete vraćati

  10. senzorijalne aktivnosti - jedna kutija te materijali poput graha, riže i tome slično (puno ideja na našoj Instragram stanici) omogućuju dugotrajno istraživanje, posebno ako se spoje sa gore navedenim figuricama ili prijevoznim sredstvima

Osim gore navedenih kategorija za prventveno otvorenu igru tu se mogu dodati i neke kokretnije igračke:

  1. puzzle - odlične za rad na mnogim sposobnostima, nije potrebno da ih je previše, djeca će ih rado slagati iznova i iznova

  2. slagalice bilo koje vrste - poput kocka od kojih se slaže fotografija

  3. društvene igre - Memori, Uno..

  4. materijali za gradnju - poput mosta ili ceste

  5. slova i brojevi - mogu se dati djeci da se otvoreno igraju s njima ili se raditi konkretne aktivnosti

Od svega ovoga možda se pitate ima li nešto što zaista nije potrebno. Ništa gore navedeno nije potrebno, svakako ne u velikim količinama. Ipak, ima nekih igračaka koje se zaista ne preporučuju i kojih se odmah možete riješiti. Ovo će uvelike ovisiti o vašem stavu te odnosu sa djetetom, ali evo nekoliko primjera koje predlaže Schreiber Levy : 

  1. razbijene igračke ili igračke kojima nedostaje neki dio

  2. duplikati - više identičnih igračaka bez da to ima svrhu

  3. igračke koje se 'same igraju' - primjerice, igračke s baterijama

  4. vezane za neki crtić - ako je igračka u biti reklama za neku tvrtku preporuka je riješiti je se da bi se stvorio prostor bez reklama iz već navedenih razloga o tome zašto su reklame štetne

  5. igračke sa nekim tv likovima - jer će se morati pratiti te kupiti sve s tim likom i jer će vrlo vjerojatno određeni lik brzo dosaditi i onda će dijete htjeti nešto drugo